7.6.10

Om att göra en människa lycklig med några ord



Mina sömnproblem har blivit mycket mindre under de senaste månaderna, men det finns fortfarande tillfällen då jag inte kan somna alls. Inatt var en sån där typiskt dålig natt. Jag låg och stirrade i flera timmar. Eller stirra är kanske fel ord, det är svårt att stirra när man ha stängda ögon större delen av tiden. Men jag kunde i vilket fall som helst inte sova. Så tillslut tog jag upp min mobil och började rensa SMS.

När jag rensar SMSen i min inkorg bläddrar jag jämnt igenom alla och sparar de som jag tycker är fina, roliga och bara allmänt bra. Det brukar ta lite tid. Men jag tycker det är värt det. Fina SMS är en så där bra grej att läsa när man känner sig lite nere. När jag rensar mina skickade SMS, däremot, brukar jag bara markar alla och trycka på "Ta bort" på något sätt är minnena man får av andra en annan sak än minnen man ger sig själv, även om båda kan vara rysligt fina.

Det jag insåg någon gång runt tre imorse, när solen hade börjat gå upp och jag hade rensat bort alla SMS (förutom kanske tretio stycken som jag tyckte var för bra för att slänga) var hur ett SMS kan förändra hela ens humör. Och jag fick en idé som (jag personligen tycker) är helt fantastisk! Att skicka fina SMS till människor är ju inte så svårt egentligen, så varför gör man det inte oftare? Det jag kom på var att jag ska börja från första personen i min kontaktlista och varje dag skicka ett SMS, som (förhoppningsvis) kommer få denna person att le. Jag ska på detta sätt arbeta mig igenom alla mina kontakter, en dag och person i taget, tills jag har kommit till den sista. Det handlar inte om att kasta ur sig tomma ord för att jag ska må bättre själv, det handlar om att få folk att må bra genom att säga saker som man glömmer säga, fina saker. Det finns fina saker i alla. Och förhoppningsvis finns det extra fina saker i personerna man väljer att ha i sin telefonbok. Det kanske inte är säkert att alla telefonnummer i min mobil uppskattar fina SMS, men jag tänker att om jag lyckas göra en eller ett par personer glada på detta sätt så är det värt det.

Så jag börjar idag, nu, på denna morgon, när köket luktar färskt kaffe, på A och om några månader är detta projekt över. Jag tänker kalla det "Att göra en människa lycklig med några ord" och du får gärna göra följa med och en liknande resa i din egen telefonbok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar