26.5.10

About//friends



Jag tror att vänner är det viktigaste som finns. Kanske även det svåraste som finns, för vårdar men inte vänskap så dör den. Precis som med alla relationer. Och det är upp till var och en att välja hur man vill behandla människorna som man bryr sig om. Det är upp till var och en att välja vilka människor man bryr sig om.

Jag har haft många nära vänner som jag har förlorat. När man växer upp växer man kanske ifrån varandra. Men det är inte hela sanningen. Jag är dålig på att hålla kontakten med människor, även de jag bryr mig väldigt mycket om. Jag är rädd. Jag tycker det är läskigt att plocka upp telefonen och ringa någon. Nästan varje gång. Ibland funderar jag på vad jag ska säga. Ofta funderar jag på varför mina vänner lyssnar på mig, varför de finns där, om de orkar lyssna. Ofta gör de inte det. Men på något sätt finns de ändå där. Och jag vill inte lägga någon skuld på dem för att de inte alltid lyssnar när jag babblar, personligen vet jag inte hur de orkar med mig. Men rädslan finns alltid där, att de en dag ska sluta lyssna helt. Att de en dag när jag sätter mig bredvid dem kommer resa sig upp och gå. Men jag har förlorat så oerhört många nära vänner nu att denna fruktan känns som en helt naturlig del av mitt liv.

Men jag förstår. Alla måste få välja de de umgås med. Det är viktigt. Jag har också varit haft relationer som har mått väldigt dåligt av. Om någon inte mår bra i en relation kommer den inte att funka. Så enkelt är det. Och självklart har alla människor i världen rätt till distans. Om man befinner sig i en relation som på något sätt får en att må fysiskt eller psykiskt dåligt är det bästa (oftast) att släppa taget. Relationer kan inte bygga på skuldkänslor eller att man tycker synd om någon. Relationer måste bygga på positiva känslor.

Jag tror också (hur klyschigt det än låter) att det handlar om att älska och uppskatta sig själv. För det är den relationen som är viktigast som Samantha säger:

“I’ve been in a relationship with myself for 49 years and that’s the one I want to work on.”

Och det är egentligen så simpelt. Inte för det egentligen inte är så långt ifrån simpelt som man kan komma, utan för att alla världens sanning ligger i den meningen.

Det jag vill komma fram till är i alla fall att jag är så oerhört lycklig över den extra familjen jag har fått i mina underbara vänner.


gamla bilder


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar