15.11.10

it.won't.ever.change // if.you.want.it.to.stay.the.same.


Det satt en spindel vid plåten för några månader sen, den som man måste hålla upp den lilla blå brickan emot för att kunna komma in i trappuppgången. Precis över låset. Den satt där i över en vecka. Ibland hade den flyttat sig lite åt höger eller vänster när man kom hem. Och när jag tittade på den sitter den alltid helt stilla. Åtta långa, smala ben, som sitter fast vid en liten rund kropp. Åtta ben, och inget rör sig. Jag funderade ofta på hur länge den tänkte stanna där. Och varje gång jag såg den funderade jag på hur den överlever. Sen, en dag, var den borta. Idag när jag kom hem satt det två spindlar bredvid plåten och jag blev lite gladare. Jag undrar hur länge de kommer stanna där, med sina långa äcklig ben. Lite sällskap. Sällskap är ju oftast bättre än ensamhet...

Synd bara att honan äter upp hanen efter de har parat sig.

2 kommentarer:

  1. men essa vad äckligt spindlar är inte trevligt sällskap!!! :(

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla dig sällskap! Äckliga spindlar ska man inte tillåta :o

    SvaraRadera