28.11.11

Adventsmiddag - middagen av alla middagar

I lördagskväll befann jag mig ute hos min finaste morfar. Med 22 andra glada människor. Det är nämligen så att min släkt alltid samlas för att äta julbord tillsammans på första advent. På förmiddagen var jag och hämta min kamera, så tänkte att jag kunde visa lite. 

Vanligtvis äter vi alltid julbord ute på söndagen, efter vi har varit på adventsgudstjänst. Men så blev det inte i år. För morfar insåg att det var jättemånga av hans barnbarn som inte visste hur riktig glögg smakade. 

Så vi var hemma hos honom. Han hade julpyntat för tillfället och det kändes lite som att jag var liten och det var julafton.

Glöggen, som var hela poängen, brände i halsen. Vodka med en skvätt glöggmix i. Och så ingefära, mandlar och russin, såklart. Alla hostade och tyckte det var himla starkt, förutom morfar och mamma. 

Mina fina syskon.  

Och sån min lilla kusin som har blivit längre än mig. Vågade knappt stå bredvid henne för att det kändes så galet konstigt. Himla söt är hon, i alla fall. 

Och så bästa Jacob och hans flickvän. 

Julbordet var väldigt fint. Fast min mat var på en egen liten vegetarisk tallrik. 

N man hade hunnit krama alla några gånger, var det dags att börja äta. 

Sötnosarna.

Och morfar och Elin, som stod för hela kalaset.

 Sen blev vi himla mätta. Hejhej!

Och så busade vi, självklart. 

Och åt chokladtårta till efterrätt. 

Sen började folk dra hem, för det kändes som det var mitt i natten fast klockan bara
 var åtta. Men många skulle sova över, så det blev varken tomt eller tyst.

Och det var en himla fin julkväll, fast det inte låg någon snö på marken alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar